En dan vind je iets moois waar je helemaal weg van bent…

Als ik begin met een ontwerp, dan heb ik vaak een idee in mijn hoofd over een thema, en dan kijk ik om mij heen voor inspiratie. Ik kijk in de boeken die ik heb over oude ontwerpen, voor bijvoorbeeld antieke stencils of behang of stoffen, en natuurlijk kijk ik ook op internet. Dan rolt er meestal wel iets uit waar ik mee start, en waar ik gaandeweg dan zoveel dingen aan verander dat het uiteindelijk echt helemaal mijn eigen ding is geworden.

Dit keer is het iets anders gelopen, want ik kwam een ontwerp tegen dat mij zo ontzettend aansprak, dat ik dat ben gaan gebruiken. Als je dat ontwerp wilt zien klik dan hier.

Geen zorgen, ik betaal netjes voor het gebruik van het ontwerp en voor de permissie om het naar eigen smaak aan te passen. Ik vind dat een artiest betaald moet worden voor zijn werk en beloond mag worden voor zijn of haar creativiteit.  Vandaar ook dat ik dit hier deel, want anders zou ik dit wel voor mij hebben gehouden, toch?

Ik was dus helemaal weg van dit ontwerp, en ben het gaan proberen om te zetten naar een interlocking ontwerp. En dat gaat niet zo een, twee, drie! Er zitten in dit ontwerp schuine lijnen, en toen ik hiermee aan de slag ging, had ik nog helemaal niet met schuine lijnen in interlocking crochet gewerkt! Dus elk schuin lijntje in het ontwerp moest ik omzetten naar ’trappetjes’. 

Nou hoor ik sommige mensen denken: ja, maar dat kan je toch gewoon in een programmaatje gooien, zoals je kunt doen voor borduren, en zelfs voor mozaïek haakwerk? Tja, ik weet niet of je dat ooit wel eens hebt geprobeerd (ik heb dat soort software voor borduren, PCStitch), en als je dat gebruikt voor het omzetten van een plaatje in borduurwerk, dan merk je al snel dat dat echt niet altijd heel fraai oogt, dat je zelf toch een beetje moet spelen met allerlei settings en vaak dingen met het handje moet veranderen om het acceptabel te maken. Voor borduurwerk kun je best heel fijnmazig werken, dus dat komt toch al wat sneller in de buurt van ‘pixels’. Voor mozaïek haakwerk gaat het echter ook niet zo makkelijk. Ik heb wel eens geprobeerd om zoiets te doen, en ik vond het absoluut niet mooi wat er uit kwam rollen. Daar moest dan nog heel veel aan veranderd worden, met het handje. Dus chapeau voor de ontwerpsters die toch fraaie mozaïek haakwerkpatronen maken die zeer realistisch tonen. Ik weet zeker dat ze veel werk moeten verrichten om iets moois te maken!

Variatie 1
Variatie 1, alleen open hokjes

Nu is interlocking echt mijn ding. Ik ben daar in 2018 mee begonnen en heb dat altijd weer gebruikt in mijn ontwerpen. Mijn mozaïek ontwerpen zijn tot nu toe altijd ‘omzettingen’ geweest vanuit de interlocking versies. Dat kan namelijk altijd! En voor interlocking is er gewoonweg geen software om een plaatje in te scannen en te vertalen naar interlocking. Dus toen ik met dit ontwerp aan de gang ging, was het puur ouderwets handwerk 🙂 . En dan start er een proces van bedenken en uitproberen wat past, wat past niet, hoe lang moet ik zo’n lijntje nou maken zodat ik het oorspronkelijke ontwerp er nog in terug zie, hoe veel ruimte moet ik tussen de lijntjes laten (want je werkt natuurlijk wel met ’trappetjes’).

Ik vond het een ontzettend leuk proces, want ik zag uiteindelijk iets ontstaan dat sterk op het origineel leek, en ik zag het in gedachten natuurlijk ook al op mijn bank liggen, met kleuren die ik al zo lang eens een keer wilde gebruiken die mooi bij mijn bankstel pasten.

Er ontstond uiteindelijk toch nog een stukje eigen creativiteit met dit patroon, omdat ik merkte dat ik niet alles helemaal kon overnemen zonder een deken van 3 meter breed te krijgen (even overdrijven 🙂 🙂 🙂 ). En ik houd van herhaling in een ontwerp, dus ben ik delen gaan kantelen en op andere plekken in het dekenontwerp gaan gebruiken, en nog wat lijntjes hier en daar gaan aanpassen om het wat beter passend allemaal te krijgen.


Variatie 2
Variatie 2, open en dichte hokjes

Uiteindelijk had ik een ontwerp waar ik blij mee was, maar ik werd toch ook wel nieuwsgierig hoe het zou uitpakken als ik wat meer ‘shading’ toe zou passen. Daarbij weet ik ook dat degenen die een fan van mozaïek haakwerk zijn, niet altijd fan zijn van de ‘open hokjes’ look die gewoon interwoven of interlocking heeft. Dus ben ik het eerste ontwerp hier en daar gaan aanpassen met solid squares, dichte hokjes en andere kleine aanpassingen die nodig waren om het er goed uit laten te zien. Als je dit soort haakwerk eerder hebt gedaan, weet je dat je daarmee variaties in de ‘kleursterkte’ kunt bereiken. Dus zo gezegd, zo gedaan! Toen ik de nieuwe resultaten deelde met mijn gezinsleden (mijn jongste dochter is The Craftskid, zij maakt ook ontzettend leuke interlocking en mozaïek haakwerk patronen, kijk maar hier), waren zij enthousiast over het nieuwe resultaat, maar vonden het origineel toch ook wel mooi. Dat was voor mij het moment om te bedenken: “Weet je wat? Ik maak een patroon met meerdere variaties, dan kan ieder kiezen wat zijn of haar voorkeur heeft!”.

De speelsheid van deze versie vind ik ontzettend leuk, de verschillen in kleurstelling, zodat bepaalde element eruit ‘spatten’.


Variatie 3
Variatie 3, volledig solid squares

En uiteindelijk was ik dan ook wel weer supernieuwsgierig naar hoe het er uit zou zijn als de ‘achtergrond’ helemaal met dichte hokjes zou zijn gedaan. Dus verder aan de slag, en dat leidde naar het resultaat hiernaast, variatie 3, die ook voor de CAL wordt gebruikt (de mozaïek versie).

Deze versie is uiteindelijk ook de basis geworden die ik heb gebruikt voor de versie met de schuine lijnen. Want ik werd natuurlijk ook wel erg nieuwsgierig of ik het oorspronkelijke ontwerp met de getekende schuine lijnen kon benaderen met schuine lijnen in interlocking. Ik heb wel extra gespeeld met dichtere structuren en met fijne lijnen en groffere lijnen (door dichte structuren aan te brengen) om bepaalde delen er toch nog extra uit te laten spatten, en ik moet zeggen dat ik zelf heel tevreden ben over het uiteindelijke resultaat.